Опорна школа як основа якісної освіти
У рамках реформи децентралізації в державі відбувається моделювання мережі закладів загальної середньої освіти. На сьогодні, заклади загальної середньої освіти можуть отримувати додаткову державну підтримку на модернізацію та створення нового освітнього простору. Однак, такі заклади у першу чергу, мають мати статус опорних (опорних шкіл).
Опорний заклад освіти – це заклад загальної середньої освіти, що має зручне розташування для підвезення дітей з інших населених пунктів, забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу та спроможний забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти.
З метою наближення місця навчання дітей до їхнього місця проживання у відповідному населеному пункті може утворюватися філія закладу освіти. Філія – це територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи та діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку. Філія забезпечує здобуття початкової освіти, а також за рішенням засновника – базової середньої освіти.
Створення опорних закладів забезпечить:
- виконання п.2 ст.13 Закону України «Про освіту», інших норм чинного законодавства України;
- реалізацію опорного закладу, як юридичної особи із відповідною фінансовою самостійністю спрямованою на раціональне і ефективне використання наявних ресурсів;
- забезпечення рівного доступу дітей відповідного віку до якісної освіти;
- якісний підбір педагогічних кадрів – креативних, досвідчених, з глибокими фаховими, методичними знаннями, їх постійне самовдосконалення;
- впровадження допрофільної підготовки і профільного навчання у старшій школі (як мінімум з трьох предметів), поглибленого вивчення окремих предметів, забезпечення всебічного розвитку особи, а також допрофесійного навчання незалежно від місця їх проживання;
- створення належної матеріально-технічної, навчально-методичної бази опорного закладу для ефективного оволодіння учнями основ наук та формування їх життєвих і предметних компетентностей: мультимедійною технікою, навчальним обладнанням спортивних залів, площадок, тобто створення всіх необхідних умов для всебічного гармонійного розвитку учнів, збереження та зміцнення їх здоров’я, якісної організації навчально-виховного процесу;
- отримання опорними заклади шкільних автобусів за урядовою програмою у співфінансуванні з селищною владою;
- участь у міжнародних проєктах (отримання ноутбуків, обладнання та ремонт їдалень, використання відновлюваних джерел енергії у системах опалення тощо);
- участь у міжнародних конкурсах тощо.
Відхід від звичних практик інколи викликає певні необгруновані застороги. Але вихід із комфортної зони, досвід створення успішних опорних закладів в Україні та сусідніх громадах лише підтверджує якісні зміни в освітньому процесі, його вигоду для всіх: учнів, батьків, вчителів.