22 жовтня - Всесвітній день людей з вадами мовлення
Всесвітній день людей з вадами мовлення почали проводити щорічно 22 жовтня за ініціативою фахівців з дослідження патологій мови з Канади (Canadian Association of Speech-Language Pathologists and Audiologists – CASLPA).
Відзначення Всесвітнього дня людей з вадами мовлення має на меті акцентувати увагу на проблемі людей із вадами мовлення для підтримки їх у суспільстві. Варто пам’ятати, що мовлення — це основа людського розуму, від якого залежить засвоєння інформації, налагодження соціальних контактів. Найбільш часто мовні розлади проявляються в дитячому віці. До важких форм патологій мовленнєвої організації відносяться деякі види заїкання, дизартрія, алалія. У світі близько трьох мільйонів людей мають подібні проблеми.
Мова — це, насамперед, система об'єктивно наявних, суспільно зумовлених знаків, що співвідносять понятійний зміст і типове звучання, а також система правил їх використання і поєднання. Процес оволодіння мовою впливає на всі аспекти психіки людини, є умовою формування її свідомості.
Мовлення — це мова в дії, тобто мовлення — психофізіологічний процес реалізації мови.
Мова є засобом спілкування, а мовлення — процесом спілкування.
Особливості розвитку, навчання та виховання дітей з порушеннями мовлення:
- не відповідають віку того, хто говорить;
- самостійно не зникають, а закріплюються;
- позначаються на подальшому розвитку дитини, затримуючи й ускладнюючи його;
- потребують логопедичної допомоги.
Особливості психіки людей, які заїкаються:
- боязкість і збентеження у присутності людей;
- надмірна вразливість;
- яскравість фантазій, що підсилює заїкання;
- різноманітні психологічні прийоми для усунення або зниження заїкання;
- страх говорити у присутності певних людей або в суспільстві.
Сьогодні вчителю початкової школи доводиться бути і трішечки логопедом. Адже в масові школи приходить дедалі більше дітей з важкими порушеннями мовлення. Зараз не рідкість першокласники, які вміють тільки називати предмети і не говорять реченнями, або ж такі, слова яких неможливо розібрати.
Для таких випадків, чинним законодавством передбачено інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
З метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами Заболотівською селищною радою утворено Інклюзивно-ресурсний центр. Звернутися до фахівців центру можна за адресою: селище Заболотів, вулиця Михайла Грушевського, буд 59 (e-mail: irc.zabolotiv@gmail.com).